Elina börjar i 9:an (!)

Jaha, så var det klart. Det började med ett förslag från Elliot (på förekommen anledning i och för sig) om att Elina skulle hoppa över en årskurs. Det visade sig att Elina verkligen ville göra det och jag mejlade rektor/klasslärare och frågade om det ens var möjligt, om någon gjort det tidigare och om eventuella risker med detta. Skolan påbörjade (en riktigt lång) utredning och i fredags ringde rektorn och sa att det var klappat och klart. Efter sommarlovet börjar Elina i 9:an istället för i 8:an.

Kan man ens göra så när man går i 7:an? Det måste ju vara avsevärt lättare att hoppa över t ex 1:an. Tydligen kan man det. Rektorn hade varit med om detta en gång tidigare under sin lärartid. (Och då hade det inte gått så bra, rent socialt. Herregud, vad jag hade velat ha en solskenshistoria istället.)

Jag känner mig lite kluven, men vilken förälder vill begränsa sina barn? Elina läser redan 9:ans matte parallellt med 7:ans, så just matten blir nog inga problem. Och kanske inte så många andra ämnen heller när jag tänker efter. Men spanskan kanske blir knivigare?

Och hur ska det gå med det sociala? Förhoppningsvis löser det sig. Flickan vill verkligen detta. 


Skolmogen?


Kommentarer

Populära inlägg