Min son filosofen

Imorse undrade Elliot varför man har en navel. Jag berättade att bebisarna i magen sitter fast i mamman med en lång navelsträng genom vilken de får näring. Elliot grubblade på saken ett tag och frågade sedan hur det var med den första bebisen och om den hade någon mamma. Ja, svarade jag, alla bebisar har mammor. Men Elliot envisades och sa att den allra första bebisen kan ju inte ha haft någon mamma. Det har han ju förstås rätt i! Men vad svarar man på det? Detta får du tillfälle att diskutera med din filosofilärare på gymnasiet? Det är bara 12 år kvar till dess.

Numera vägrar Elliot dessutom att sova med något mjukdjur. Jag frågade varför och fick ett förnärmat svar: "Märker du inte att jag håller på att bli vuxen?" Oj, jag måste ha missat den detaljen.

Här hemma är det fortfarande skön skön skön semester! Vi har haft kräftskiva på kvarteret med 5-kamp. Det var verkligen jättetrevligt!

Idag har vi haft en riktig fixardag! Vi hann med IKEA, Bauhaus, mitt jobb, Knivsta hushållsservice och Ica Kniven. Efter hemkomsten har vi lekt en hel del, jag har klippt allt gräs och hjälpt grannen att färga håret. Efter det har jag lagt barnen medan Per har monterat hyllor i förrådet. En minst sagt produktiv dag!

Elina har också varit produktiv! Hon har hunnit flytta Elliots tripp trapp-stol, klivit upp till ugnen (som annars är i mycket barnsäker höjd) och slagit på 250 graders över- och undervärme och sagt till mig: "Duktig var!" = Vad duktig du (alltså hon själv) var! Man kan ju inte annat än hålla med. :-)

Kommentarer

Populära inlägg