Skinn på näsan

Jag måste säga att jag är chockad, omskakad och arg över omfattningen av sexuella ofredanden och trakasserier på kvinnor. I princip varenda kvinna jag känner har blivit utsatt. Om jag hade tänkt efter hade jag antagligen inte blivit så överväldigad av allt som strömmar in via sociala medier, men jag måste aldrig ha tänkt efter. Eller kanske inte velat. Det kampanjen #metoo ville uppnå har den uppnått. 

Jag har alltid uppfattat mig själv som stark. Född med skinn på näsan. Jag har vågat säga ifrån och jag har inte låtit människor trampa på mig. Ändå har jag blivit utsatt för ofredanden. Det får aldrig vara slentrian, något man ska behöva räkna med eller acceptera. Vi borde pränta in det i våra döttrar och söner varje dag. Varje människa har rätten till sin egen kropp. Allt som inte är ett uttryckligt ja är ett nej.

Kommentarer

Populära inlägg