Livet på landet

Sången ”Livet på landet” – sjöngs inte den på skånska?
I så fall har jag precis fattat vad de sjunger om. :-)

Förra veckan var jag nämligen i Skånes urskog i ett jobbärende, ca 11 mil från Sturup, körandes i en hyrbil. På vägen dit följde kollegan och hans ytterst välfungerande GPS. På hemvägen var jag dock själv med en hyrd GPS som visade sig vara trasig. Jag hade i och för sig en karta, men vad hjälper det när stället man är på är så litet att det inte ens är med som en prick bland orterna?

Historien slutar med att jag missar flyget, får gå in på ICA i Genarp (varför slutar alla orter i Skåne med -arp?) och försöka förstå vägbeskrivningen jag får på skånska (man tager vad man haver), äääntligen kommer till flygplatsen, skäller ut GPS-uthyraren så jag får hyrbilskostnaden nästan gratis och får spendera kvällen på Sturup med huvudvärk och halsfluss. Anna – min lillasyster - väntar dessutom hemma i Alsike. :-( Bra tajming?

Mitt andra hem...

Kommentarer

Populära inlägg