Brev till Knivsta kommuns politiker

Till vederbörande politiker i Knivsta kommun

Synpunkter på förläggande av tid för allmän förskola

Lagen och dess intentioner samt Knivsta kommuns bestämmelser

Enligt 8 kapitlet 4 § i Skollagen (2010:800) ska allmän förskola erbjudas för barn från och med höstterminen det år de fyller tre år. Verksamheten omfattar minst 525 timmar om året och följer skolans läsårsdata. Den allmänna förskolan är avgiftsfri.

Tidigare erbjöds allmän förskola för barn från och med höstterminen det år de fyllde fyra år, men detta ändrades för att öka tillgängligheten till förskoleverksamhet och på så sätt förbättra förutsättningarna för barns utveckling och lärande, vilket framgår av 7 kapitlet skolförordning 2011:185.

Enligt prop. 2008/09:115 är syftet med den avgiftsfria allmänna förskolan att erbjuda pedagogisk verksamhet. Enligt propositionen är det viktigt att verksamheten planeras så att de barn som vistas i allmän förskola garanteras tillgång till den pedagogiska stimulans som förskolan ska ge. Det är kommunerna som beslutar om hur verksamheten ska organiseras utifrån lokala förutsättningar, barnets behov och föräldrarnas önskemål.

Knivsta kommun har förlagt tiden för allmän förskola till vardagar mellan kl. 08.00-11.00. Knivsta kommun har bestämt att vistelsetiden inte kan ändras eller utökas.

Synpunkter

Min dotter heter Elina Bergstrand och är 4 år gammal. Hon går i allmän förskola på förskolan Piratskeppet nu när jag är föräldraledig med hennes lillebror. Innan vistades hon på förskolan där på en ordinarie placering.

Som det fungerar för Elina i dagsläget är att hon varje vardagsmorgon ska komma till förskolan kl. 08.00 när frukosten serveras där. Då har hon redan hunnit äta frukost hemma, men tvingas vara med på frukosten ändå eftersom det är frukost den tiden. Hon har lätt separationsångest och vill kramas hejdå länge, så som många barn vill, vilket innebär att frukosten i praktiken inleds cirka kl. 08.15. Frukosten är färdig och undandukad cirka kl. 08.45 och då har hon således cirka två timmar kvar att medverka vid den pedagogiska verksamheten. När jag kommer för att hämta henne kl. 11.00 är hon mitt inne i verksamheten/leken och vill inte alls följa med hem.

Jag vet inte anledningen till att Knivsta kommun har förlagt tiden för allmän förskola till vardagar mellan kl. 08.00-11.00. Jag har frågat ansvarig för förskoleplaceringar i Knivsta kommun, Frida Nordström, som dock inte kan svara på detta. Jag frågar mig hur resonemanget kring kommunens beslut har varit. Tycker kommunen verkligen att den tagit hänsyn till barnets behov och föräldrarnas önskemål när den förlagt tiden för allmän förskola, som förarbetena till lagen anger att kommunerna ska göra? Eller har kommunen velat undkomma kostnaden för lunch för barnen? (Detta är alltså bara spekulationer från min sida.)

I Elinas fall består närmare en tredjedel av hennes vistelsetid i allmän förskola av frukost! Detta kan väl inte anses vara vettigt? På vilket sätt är detta att ta hänsyn till hennes behov av pedagogisk stimulans? Dessutom tror jag att hon skulle må bra av att vara i förskolan bara tre dagar i veckan istället för fem dagar i veckan. Då skulle hon hinna komma in i verksamheten på ett helt annat sätt när hon väl var där.

På vilket sätt har kommunen tagit hänsyn till föräldrarnas önskemål, undrar jag vidare? Mitt önskemål är att mitt barn ska ha det så bra som möjligt och som det fungerar idag tycker jag inte att det önskemålet uppfylls.

På förskolan Piratskeppet är verksamheten upplagd för att ”15-timmarsbarn” ska vistas i förskolan tisdag-torsdag mellan kl. 08.30-13.30, vilket de 15-timmarsbarn gör som inte har rätt till allmän förskola. Om även den allmänna förskolan var förlagd till den tiden skulle Elina dessutom få en bättre grupptillhörighet genom att automatiskt höra till dessa.

Förslag

Enligt förarbetena till skollagen är den allmänna förskolan till för att varje barn på bästa sätt ges möjlighet att utvecklas socialt och kognitivt utifrån sina individuella förutsättningar. Det är viktigt att verksamheten planeras så att de barn som vistas i allmän förskola får garanteras tillgång till den pedagogiska stimulans som förskolan ska ge. Det är kommunerna som beslutar om hur verksamheten ska organiseras utifrån lokala förutsättningar, barnets behov och föräldrarnas önskemål.

Mitt förslag är att Knivsta kommun låter varje enskild förskola själv förlägga tiden för allmän förskola på det sätt som passar deras verksamhet, med hänsyn tagen till barnens behov och föräldrarnas önskemål. Detta enligt lagens intentioner.


Med förhoppningar om att ni tar hänsyn till detta förslag!

Med vänliga hälsningar,

Linda Bergstrand

Kommentarer

Populära inlägg