Jag fick kommunen att ändra sig!

Idag ringde kommunens förskoleplaceringsansvarig, Frida Nordström, och berättade att Elina kommer att få gå i allmän förskola 15 timmar per vecka på tider som förskolan i samråd med föräldrarna bestämmer! Tjoho!!

Men turerna har varit många. Det började med att kommunen inte alls berättade att det finns avgiftsfri allmän förskola, utan förutsatte att vi skulle betala närmare 1000 kr per månad för Elinas 15 timmar per vecka. Med en farmor som dock var insatt i lagstiftningen vände jag mig till kommunen när jag själv läst på om allmän förskola. Sedan hette det att okej, Elina skulle få gå kostnadsfritt mellan 8-11 varje vardag, men betala full avgift på sommaren (när hon inte hade rätt att vara där). Sedan blev sommaren plötsligt också gratis, vilket märkligt nog sammanföll med att lokalpressen blandade sig i ärendet. Därefter tog Elina ett uppehåll på 9 månader från förskolan. Kommunen måste ha varit lyckliga under den perioden.

Sedan började Elina om och då skrev jag ett brev till kommunen,
http://lindatherese.blogspot.com/2011/09/brev-till-knivsta-kommuns-politiker.html
och en vecka senare blev jag uppringd av Peter Svantesson, skolchef i Knivsta kommun. Han sa att Knivsta kommun i de kommunala förskolorna (Piratskeppet är ett föräldrakooperativ) lagt ner mest resurser och pengar på förskoleverksamheten just mellan kl. 8-11 för att fastställa att det ska bedrivas pedagogisk verksamhet just den tiden (även om jag hört annat från både föräldrar och personal på de kommunala förskolorna) och på så sätt tagit hänsyn till barnens behov. (Hur kommunen hanterat föräldrarnas önskemål, som också är ett krav enligt lagens förarbeten, framgick inte.) Att Piratskeppet lagt frukosten kl. 8 var ju olyckligt, men Peter Svantessons förslag var att jag skulle göra en anmälan till skolinspektionen för att förskolan skulle ändra på detta. Saken är den att jag tycker att frukost kl. 8 är toppen i vanliga fall, men inte just när Elina ska gå 15 timmar per vecka i förskolan.

Peter Svantesson var tydlig med att kommunen inte har för avsikt att ändra den allmänna förskoletiden. När jag frågade hur jag kunde gå vidare i ärendet så sa han att han kunde ta brevet med sig till utskottets möte samma vecka, men att de inte skulle behandla ärendet ändå. Då ville jag veta hur jag kunde gå vidare på något annat sätt. Någonstans här tyckte Peter Svantesson att vi borde avsluta vårt samtal, så han sa att han skulle se om man inte kunde göra ett undantag för de privata förskolorna så att de kunde förlägga sin allmänna förskoletid på andra tider än de kommunala förskolorna. Och så blev det ju.

Så från och med nästa vecka ska Elina gå i förskolan mellan kl. 9-14 tisdag till torsdag. Gratis.

Kommentarer

Anonym sa…
Jäjj! U go girl! Bra gjort och kämpat! :-) det är inte alla som kan få en politiker/kommunarbetare att ändra sig så känn dig stolt!! :-)

Btw, kul att du kommer "hem" :-)

Kram Sara

Ps. Lo hälsar till pojkvännen! :-)

Populära inlägg