Look who´s talking

Oj, vad Levi pratar. Han pratar även när jag (försöker) borstar hans tänder. Och varje gång säger han: "Mormor har stora tänder." Det tycker jag är ganska kul.

Om jag frågar om han är min gullunge (vilket han naturligtvis är) så säger han numera: "Jag marodör och gullunge." Helt sant.

Det Levi inte hinner med hinner troligtvis ingen unge med. Igår sprang han omkring med en stor sax i munnen när jag kom på honom. Det är då man får övertala sig själv att andas lugnt och fint (och att lägga saxarna i en mer barnsäker låda).

Idag har jag JO-anmält Alsike skola.

Kort beskrivning av händelsen
------------------------
Som vårdnadshavare till Elina Bergstrand i F-klass FB Alsike skola har jag och min man Per vid upprepade tillfällen vänt oss till berörd personal på fritids samt till skolans rektor Pia Smårs för att påpeka att när vi lämnar vår dotter på morgnarna finns det ingen personal som "prickar av" henne (eller något annat barn) på någon lista, varför det inte finns någon som vet vilka elever som anlänt till fritidsverksamheten på skolan. Det är en stor skola (F-9) och det finns ingen möjlighet att skolan har koll på alla elever som strömmar in utan att pricka av dem på något sätt. Vi föräldrar har lämnat Elina till personal som hon inte känner och som inte vet vad hon heter. Det finns barn som blir lämnade av sina föräldrar utan att någon personal tar emot dem, eftersom det saknas rutiner för detta på skolan! Vi har, som tidigare nämnts, påpekat detta sedan 27 augusti i år (bland annat i tre mejl som bifogas) och får hela tiden svaret (muntligt via telefon) av rektor att detta ska åtgärdas, men ingenting händer. Senast idag lämnade jag Elina och hon blev inte "avprickad".

Jag anser att myndigheten/tjänstemannen har agerat felaktigt genom att:
------------------------
Skolan har ansvaret för eleverna under fritids- och skoltid. Skolan kan inte ta det ansvaret när skolan inte vet vilka elever som finns i verksamheten. Om personalen som tar emot barnen, mot förmodan, skulle komma ihåg alla barn som blir emottagna är det ändå en väldigt sårbar organisation. Läraren kan bli akut sjuk och då vet ingen vilka barn som finns i verksamheten. Vid en krissituation, exempelvis brand, måste skolan veta vilka barn som finns i verksamheten. Om mitt barn försvinner från området är det bra om någon vet att hon varit där.

Övrig information
------------------------
Jag bifogar våra e-postmeddelanden till berörd rektor.

Filer som bifogats anmälan och skickats till JO (borttagna från denna kopia av anmälan):
Mejlkonversation från föräldrar till skola.docx
Vi har för tredje gången (i måndags) kontaktat skolans rektor (på drygt två månader) för att påtala att fortfarande finns det ingen som prickar av/registrerar att vårt barn kommit till skolan. Rektorn har för tredje gången ringt och meddelat att detta naturligtvis ska åtgärdas omgående. Men imorse när jag lämnade Elina (åtminstone till en personal hon kände till - ett myrsteg framåt!) så var detta ändå inte åtgärdat!!

Vad ska man göra? Är JO-anmälan rätt väg att gå? Jag vet inte. Men hur svårt kan det vara att producera en lista och införa en ny och bra rutin på hur man tar emot barn på en skola? Detta faktum till trots är det ju inte något jag själv kan ansvara för. Den politiker jag mejlade för några veckor sedan tycker att problemen ska lösas på en lägre nivå. Det låter ju bra, men det händer ju inget!

Jag kan tycka att detta är ett icke-problem så länge inte något allvarligt inträffar, men jag har inte lust att vänta till dess något allvarligt inträffar!

Kommentarer

Hanna sa…
Jisses, hur svårt kan det vara för skolan att fixa det?!? Borde ju redan finnas klasslistor att använda. Nu kanske de kan fatta allvaret, bra gjort tycker jag.

/Mamma som inte har några barn där utan i en skola där de faktiskt klarar av detta alldeles utmärkt
Linda sa…
Tack, jag har haft lite ångest, men tycker att det är en viktig sak som skolan (lätt) ska prioritera!

Hälsningar Linda

Populära inlägg