Multitasking

Jag har läst att multitasking inte är effektivt. I var-det-nu-var-nånstans-jag-läste-det så stod det också att det bara är ett sätt att snabbt snabbt växla mellan olika saker att göra.

Hen (det måste vara en han) som skrev artikeln (tror att jag kanske läste den i min fack-tidning) har med andra ord inte träffat mig. Jag växlar inte alls mellan olika saker att göra, utan multitaskar i ordets rätta bemärkelse, d v s borstar tänderna och gör frukost samtidigt (frukosten är till andra, annars går multitaskingen om intet när man måste borsta tänderna igen), lagar mat och förhör läxor samtidigt, sover och löser jobbproblem samtidigt (tvär-tveksamt om detta är hälsosamt, men den mulititaskingen är högst ofrivillig), etc.

Men i stort håller jag med artikelförfattaren. Om du hela tiden avbryter dig själv mitt i en uppgift för att göra en annan uppgift, så verkar det ju inte värst effektivt.


Idag hoppas jag på att jag tål hundar, att hösten snart går över, att jag slipper köer på vägen hem (hahaha), att det finns ett liv efter döden och att jag slutar att gilla godis.

Kommentarer

Populära inlägg