Hjärnstress?

Via jobbet har vi en mätning av mental stress/belastning. Man har alltså på sig ett pulsband (eller egentligen två som tur är, så att det ena kan rengöras när man spelat padel) dygnet runt i 10 dygn. Detta mäter hjärtslagen eller egentligen något mellan hjärtslagen och definierar utifrån detta tre olika saker:

- mental stress/belastning (röda streck)
- återhämtning (blå streck)
- fysisk aktivitet (gula streck)

Man får också en siffra på sin "mentala kondition" som helst ska vara över 100. Min är 56. Jisses, vad jag är oavslappnad och oåterhämtad.

Jag är överdrivet intresserad av mina små streck. Jag har, som ni förstår, väldigt många röda streck. Mina jobbdagar består i princip bara av sådana, med några få undantag; t ex när jag pratar i telefon (vilket jag inte gillar då jag tycker att det stör det "riktiga" jobbet, så det förstår jag faktiskt inte, men kanske fokuserar jag helt och fullt bara på personen i telefonen). 

Man kan tro att det är återhämtande att lyssna på ljudböcker till exempel, men icke. Ljudbok = röda streck. (Och jag älskar verkligen böcker.) Det mest avkopplande jag gör (förutom att sova) är sjunga. <3 

Och när jag är ledig är jag verkligen ledig, för då är det nästan bara blå streck. 

Sover bra gör jag också. En natt hade jag 100 % sömnkvalitet. Det som förstör min sömn är tydligen sen padel, sannolikt för att jag blir så endorfinstinn och uppvarvad. Sömnkvaliteten gick alltså från 100 % till 35 % efter en sen kvällspadling. Men då drömde jag också om padel. :-D 

Nu ska det bli intressant att se vad vi ska göra med all den här informationen. Det ska bli skönt att bli av med pulsbanden i alla fall eftersom jag tycker att det blir lite kliigt.

Kommentarer

Populära inlägg