I love you!

En dag när Elina skulle sova middag och låg ner i spjälsängen (och som vanligt gjorde sitt bästa för att inte somna) säger hon till min stora förvåning "I love you!". Vad ska man tro? Jo, jag trodde att jag hört fel förstås. Men sen sa hon det igen! Klart och tydligt. Senare visade det sig att Dora hade sagt det i ett avsnitt, som jag inte hunnit se (försöker undvika dem, men det är inte lätt). För er som inte känner Dora: sök på google på "Dora utforskaren" så öppnas en helt ny värld! Alternativt vänta tills ni får barn.

På tal om Elina så är hon den allra bästa ungen i hela världen! Hon är söt som en dag och har en härlig personlighet! Hon går med på det mesta (blöjbytet går hon till själv, bilen - inga problem, hon gillar all mat och äter med god aptit, hon leker gärna själv eller med andra, hon vill alltid göra det andra gör) och hon är nästan alltid på bra humör!

Hon är dock hyfsat vild och ganska livsfarlig. Hon klättrar på möbler och sitter gärna i lådor (nedersta skafferilådan och teveskåpslådan är klara favoriter), hämtar pallar och klättrar upp till braskaminen, eller varför inte göra en volt ner i soffan? Hon klättrar också upp till sin matstol själv (jättehögt!). Hon stoppar allt i munnen med jämna mellanrum (proppen till handfatet, stenar, en ring som låg på golvet, slickar gärna på järnrör, dricker alltid badvatten). Phu!

Sist vi städade på dagis hade vi med båda barnen och under den korta stunden hann hon ta ner en sax, alla häftstift på anslagstavlan, klättra upp till fiskarna i akvariet samt gå ut på egen hand en stund. Jag har en känsla av att hon kommer att göra ett bestående intryck på sina dagisfröknar. :-D

Elina är otroligt duktig på att prata fortfarande! Hon säger hela långa meningar i följd som till exempel: "Jag vill inte klä på dig. Sitta på pottan en stund till." Hon kan säga alla konsonanter utan problem. Hon läspar bara lite på s:en. Hon sjunger också hela sånger som "Pippi långstrump", "Sjörövarfabbe" och "Små cyklar". Hon gillar verkligen att sjunga! Spelar gärna piano samtidigt. :-)

Hon ritar också fint. Hon har börjat rita små krumelurer här och där och är mycket händigare än Elliot var vid samma ålder. Hon har dock inte hans intresse för pussel, utan tålamodet är långt mycket kortare. :-)

Elina är framåt och inte blyg för 5 öre. Hon är rädd för att det ska finnas lejon och när brorsan jagar henne för mycket, men inte för så mycket annat. Hon kallar sig själv omväxlande för "Elina" och "Lillan".

Elina är alltid på bra humör när hon är nyvaken. Hon sover med snutte och 1-2 Bamsar i sängen. Hon somnar alltid i sin säng, men kommer för det mesta över till vår mitt i natten. Hon är mammig och pappig. Hon är generös mot Elliot och kan åtminstone efter övertalning dela med sig till honom. Hon kan allt som han kan (vilken inkluderar att åka bobbycar i nedförsbackar trots att bromsförmågan kanske inte är så väl utvecklad).

Sammanfattningsvis är hon min (och allas) älskling på jorden och jag kan inte förstå att hon blivit stor nog att börja dagis på måndag!

Mitt fina hjärta!

Kommentarer

Linda sa…
Hej Linda,
hoppas att det går bra med dagisinskolningen! Det är bara att hoppas att dagispersonalen har bra kondition så att de hinner med Elinas snabba vändningar ;)
Kram!
Linda sa…
Hej Linda!
Ja du, de lär ju få springa. :-) Inskolningen går jättebra än så länge! Idag är första gången på 1,5 år som jag är alldeles själv i huset mer än några minuter! Jag jobbar och surfar och Elliot och Elina är på dagis. Jättekonstigt. Kram från Linda

Populära inlägg