7-kamp och läfsbak

En dag kvar av hela sommarsemestern. Imorgon. Och det är inte ens en semesterdag, utan en kompdag. Likafullt är det sista dagen av barnens sommarlov. Extrakläderna är incheckade på dagis/fritids, men stövlar, regnkläder och ytterkläder behöver ses över. Ungar växer så det knakar på sommaren. Det är  höst i luften och jag sover som en stock när det är svalt och mörkt på nätterna. Jag hade glömt att jag gillar hösten.

Igår hade vi 7-kamp med lunch och gofika hemma hos oss. 19 stycken var vi och det var jättekul! En gren fick utgå, då den visade sig vara oväntat våldsam, men annars förflöt det hela bra. Ett av våra barn rymde hela tiden och ett annat blev mycket besviken, men jag som var rädd för släktfejd tyckte att det var petitesser i sammanhanget.   :-)

I förrgår bakade jag läfsa för första gången efter mormors recept. Det började med att jag hittade en naggkavel på loppis och sen kunde jag inte låta bli att prova. Mormor hade förvarnat om att det var så krångligt att jag troligen inte skulle klara det på egen hand. Med lite hjälp från en förvånansvärt engagerad make (han skötte brödet i ugnen) och lite tur (?) så blev resultatet väldigt bra!

Kommentarer

Populära inlägg