Vad man tycker

Jag tycker synd om Patrik Sjöberg och Elaine Eksvärd för att de blivit sexuellt utnyttjade som barn. Jag tycker att det är fantastiskt att de går ihop för att uppmärksamma samhället om att pedofili förekommer för att på så sätt minska risken för att det ska förekomma. Men jag tycker att de gör fel som hänger ut en person i media, "handbollstränaren", innan denne är dömd. Att inte vara dömd är faktiskt att vara oskyldig. Man kan ha synpunkter om preskriptionstider för brott, tränarens medgivanden under förundersökningen etc. men faktum kvarstår att han är oskyldig tills motsatsen bevisats. Liksom alla vi andra. Lagar behöver man förhålla sig till, även om man tycker att de är fel. 

Jag rycker inte ens att det är något att diskutera. Vem vill ha ett samhälle där det är kända bloggare som dömer vanliga människor bara genom att ha läst ett förundersökningsprotokoll? Själv föredrar jag domstolen. Inget rättssystem är felfritt, men lagarna gäller lika för alla.

Därmed inte sagt att jag gillar pedofiler eller att jag tror att personen ifråga är fri från skuld. Att resonera som jag gör innebär inte att jag inte står på barnens sida. För det gör jag. Men jag står också på rättssystemets sida. Är rättsystemet fel får vi börja med att ändra och göra det rätt.

Patrik och Elaine - ni måste backa. Tänk om och tänk rätt. Jag anser att ni med denna debatt underminerar er egen trovärdighet i andra sammanhang.

Kommentarer

Populära inlägg