Vara snäll mot sig själv

Jag försöker påminna mig om att vara snäll mot mig själv. Lika generöst som jag kan förlåta andra och acceptera att andra inte är perfekta, lika ofta kan jag vara väldigt hård mot mig själv och anse att jag alltid ska göra allt som förväntas av mig (som jag förväntar av mig), alltid prestera på topp med 100 % energi och aldrig göra ett enda misstag. Vilket är omöjligt och när man inte lever upp till sina (allt för högt ställda) krav på sig själv riskerar man att ständigt bli besviken.

Sedan jag började tänka att jag borde vara snäll mot mig själv, så har jag gradvis också blivit snällare. Jag får acceptera mig som jag är, jag duger som jag är trots att jag inte är perfekt och jag gör mitt bästa. Som bonus blir man en lite gladare person.


Igår frågade jag barnen om de gillade sig själva och alla svarade ja utan att tveka. Jag hoppas verkligen att det håller i sig.

Kommentarer

Populära inlägg