Dålig förälder?

Det finns många som läser böcker om uppfostran, om barns utveckling, om att förebygga konflikter, etc. och jag tycker att de är duktiga. Själv törs jag inte läsa sådana böcker av rädsla för att kanske ha gjort något allvarligt fel. Och det är ju svårt att rätta till så här i efterhand. Jag har litat på min inte kompass, men tänk om den hela tiden varit felriktad? Tänk om barnen inte blir så bra människor som de kan och det är mitt fel? Om de får allvarliga problem med sin självkänsla bara för att jag sa "åh vad stark du är" istället för "tänk att du lyfter bollen". Eller vad man nu ska och inte ska säga, jag har ju inte läst böckerna!!

Men jag älskar mina barn innerligt och gillar att göra saker med dem. Som att laga mat till exempel.


Förlåt för alla böcker jag aldrig läste om barn. Dock läste jag en massa barnböcker för er. Inte som kompensation. Utan för att vi alla gillade det.

Kommentarer

Populära inlägg