JXG del 5

Torsdag den 24/1 var vi en heldag på barnsjukhuset på AKA med Elina. Klockan 9.30 fick vi träffa en trevlig neurolog som gjorde en bedömning av hennes utveckling, utan anmärkning förstås! Elina var lite ledsen när läkaren kände på samtliga reflexer, men det gick hyfsat bra ändå. Sedan åt vi lite mellis i cafeterian och gick för att ta en massa blodprov. Hon fick ett stick i fingret och sa inte ett pip, utan lekte med en leksakshund. :-) Sen var det en massa väntan, då läkaren hela tiden fick akuta fall att ta hand om. Vi hann äta lunch och Elina tog en liten tupplur i vagnen. Kl. 13.40 gick vi för att göra ultraljud. Även detta gick hur bra som helst! Sen var det dags för lungröntgen. Jag fick på mig världens tyngsta förkläde och Elina fick ligga still på en bår och hon var så duktig med snutten som tröst och mamma precis bredvid. Två bilder togs och man hittade inga "prickar" inuti hennes organ. Efter lång promenad tillbaka till avdelningen för tumör- och blodsjukdomar (vi fick till och med låna en vagn till Elliot, så ni kan tänka er promenaden) och så fick vi äntligen träffa den trevliga nya barnläkaren. Hon klämde och kände lite på Elina och vi fick svar på alla blodprov som var utan anmärkning. Vi fick hjälp med ett eländigt blöjeksem och återbesökstid om 3 månader för uppföljning. Sammantaget känner jag mig väldigt lyckligt lottad som har att göra med denna sjukdom och inte något annat. Vi träffade andra barn på avdelningen som inte hade hår och sond i näsan och jag beundrar dessa barn och föräldrar som orkar med!! Avdelningen var för övrigt underbart fin och personalen supertrevlig!

Kommentarer

Populära inlägg