Lite smått och gott

I helgen har jag och Per cementerat könsroller (förutom att jag skottade flera ton snö då). Jag kokade knäck och han monterade hallgarderob. Hade vi gjort tvärtom hade det nog blivit många svärord.

Levi sa sin första 2-ordsmening i helgen. Fritt översatt sa han "skum näsa" när han fick skum i näsan i badet. :-) Annars har han bara sagt "Pom momom" och "Pom mamma" ("pom" = kom, "momom" = mormor) och det gills ju knappt. Han kommer med nya ord varje dag nu och det är jätteroligt! Vi har varit ute i snön en hel del de senaste dagarna och döm om min förvåning när han ropar "schascht" (= fast) när han fastnat i en snödriva. Levi ska ju vara precis där "Lollol" (= Elliot) och "Nanna" (= Elina) är, oavsett om det är i djupsnön eller inte. Elina är för övrigt favoriten och Elliot blir lite avundsjuk, även om han oftast tar det hela med ro.

Elina har blivit en tonåring och skriker, gråter och skrattar om vartannat. Ibland är hon jättearg och vet inte ens varför. Hon verkar tycka att det är lika jobbigt som vi andra familjemedlemmar i alla fall.

Elliot bara läser och läser. Han är knappt kontaktbar och när man ber honom sluta läser han något annat som typ på mjölkpaketet. Det må vara ett släktdrag, men jag saknar min son även när han är hemma.

Elliot och Elina har upptäckt sina nya grannar som är i närliggande ålder. Kul! Sonen i grannfamiljen har till och med hunnit äta middag med oss. Elina är inte blyg på en fläck så hon knyter lätt kontakter åt både sig själv och storebrorsan. (Det gäller bara att hitta barn som är ute, vilket inte är det lättaste den här tiden på året.)

Vad gäller huset får hemtelefoni och bredband vänta till vårkanten. Och det blir dessutom en skitdyr historia. Vill ni ha korrekta och snabba ageranden bör ni vända er till ett annat företag än Telia. (Hoppas att de inte läser detta för det är det enda företaget som levererar fiberkabel till vårt hus, dock inte förrän framåt vårkanten.) Nästan lika dålig service kan man få på Mio för övrigt, nu när jag ändå håller på och gnäller. Varje gång jag handlar där tänker jag att det ska vara den sista, men jag handlar inte möbler så ofta att jag hinner komma ihåg det från gång till gång.

Imorgon åker jag till Gällivare i tjänsten och blir borta till på onsdag. Men sen är det jullov för mig och barnen! En vecka kvar till jul är åtminstone alla klappar inhandlade. Husets skick lämnar fortfarande lite att önska, men jag hoppas fortfarande att det ordnar sig. Det kommer att ordna sig eftersom det måste göra det. En enkel ekvation. Om vi inte blir sjuka. ;-)

Kommentarer

Populära inlägg