Barns integritet på nätet

Det är svårt det där med barns integritet på nätet. Som förälder tycker man ju att ens barn är de mest fantastiska och finaste människor som finns, som man gärna vill visa upp för omvärlden. En del tycker att man kan visa upp dem nakna och en del tycker att man kan lämna ut deras problem i en blogg. Idag (och med anledning av att det blev sådan hysteri när Katrin Zytomierska lade ut en bild på en naken bebis där man skymtar en pung) funderar jag över nätvett.

Jag har ju inte så mycket att oroa mig för eftersom min läskrets består av typ 10 personer om dagen, varav vilka jag känner alla väl. Ändå lägger jag inte ut nakenbilder på barnen och jag måste säga att det inte är så mycket av risken att de hamnar i händerna på en pedofil som avgör detta, utan snarare att jag vill skydda deras integritet. Jag skriver anekdoter om barnen och beskriver vad det är som gör dem till de fina människor de är, men jag skulle aldrig skriva om vilka problem de upplever eller vad som gör dem riktigt ledsna. Också för att skydda deras integritet. Sedan får jag hoppas att de tycker att det är ok att jag har lagt ut hela mitt privata fotoalbum för allmän beskådan sedan när de blir vuxna.

Pers integritet skyddar jag också till viss del, även om jag häver ur mig vad vi grälar om ibland. :-)

Jaha, jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här inlägget. Jag har svårt att se hur det kunde bli ett sådan ståhej kring en liten pung i alla fall. Det är ju inte som att människan har fotograferat bara bebisens kön, utan snarare tagit en fin bild av en liten nakenfis. Men jag hade ändå inte lagt ut den.

Kommentarer

Jamilla sa…
Jag var tvungen att titta både en och tre gånger på bilden hos Katrin innan jag såg pungen. Jag tyckte mig bara se huvudet och sen att han låg under en filt. :)

Populära inlägg