Böcker och slumpen

Mitt liv är fyllt av böcker! Jag är inne i en riktig läsarperiod (och har varit ett längre tag) och jag bad om boktips men nu vill jag inte ha några fler. Jag kan på riktigt bli stressad över alla bra böcker jag aldrig kommer att hinna läsa (om jag inte slutar arbeta, flyttar ut från familjen, skaffar hushållerska och säljer telefonen (hur nu det skulle gå ihop ekonomiskt)- och då är det ändå tveksamt att jag skulle hinna läsa alla böcker jag vill).

Det känns som att livet är en enda stor slump. Vem man råkade träffa, vart man råkade flytta (på grund av att någon annan råkade flytta till ett ställe i närheten), att man råkade ligga just den dagen så att det blev precis det barnet, att man fick just det boktipset (nu blandar jag högt och lågt märker jag), att någon SMS:ar en precis i en viktig mening och att man kollar telefonen istället för att fortsätta läsa och på så sätt missar ännu en bok i livet, o.s.v. i all oändlighet. En slump är bara fortsättningen på en annan slump. Man försöker kanske styra, men den där slumpen den avgör hela ens liv.

Kommentarer

Populära inlägg