Snöröjning i Knivsta kommun del 2

Tel från Johanna Lindberg, Knivsta kommun, som talat med gatuchef Lennart Zetterlund. Enligt chefen är det vi som ska snöröja/sanda på gångvägen på vår baksida eftersom vi är fastighetsägare. Jag meddelar (återigen) att det är kommunen som äger marken närmast gångbanan. Vår fastighet slutar några meter från huset, därefter är det kommunens mark som vi har nyttjanderättsavtal för. Gatuchefen ringer upp = fortsättning följer.

Vad gäller vilken lagstiftning som beslut om att fastighetsägarna ska snöröja/sanda vilar på så finns det ingen sådan. Enligt kommunesn jurist får politiska beslut tas där lagstiftning saknas (som det troligen inte gör i detta fall, Lindas anm.), annars skulle inte politiska beslut behöva tas. Så i detta fall är Knivstaborna bundna till snöröjning/sandning och den information man fått om detta är den som gått ut i Knivstanytt (världens pluttigaste lilla annonsblad), eller om man varit ihärdig och läst alla (tråkiga) kommunfullmäktigeprotokoll som finns till allmän beskådning i Knivsta servicehus.

Se upp Knivstabor, vi kanske är bundna till något ännu knasigare än snöröjning, utan att veta om det!!

Jag är dock ihärdig och frågar Johanna hur det ligger till med skadeståndsansvaret om någon halkar och slår ihjäl sig (har hänt). Johanna (suckar) och ska tala med juristen igen (som jag inte har stort förtroende för efter ovanstående svar) = fortsättning följer. Jag har svårt att se hur jag skulle kunna bli skadeståndsskyldig för någons brutna ben, bara för att jag inte läst senaste Knivstanytt.

Jag frågar också Johanna vem jag ska vända mig till när hela Fjällhagsgatans trottoar inte är skottad/sandad (vägen jag kommer att gå till när jag och bebisen ska hämta Elina från dagis). Hon hänvisar till fastighetsägarna. Så jag frågar om det är tänkt att jag ska plinga på i samtliga 60 (ca) fastigheter bara efter den gatan. Ja, kommunen har i alla fall inte tid att kontakta alla personligen är svaret jag får. Men det har jag och bebisen på väg till dagis...? Detta innebär alltså att jag och lilla bebisen kommer att behöva gå mitt på vägen (för jag kommer inte att börja trakassera Alsikeborna, var så lugna), eftersom trottoaren inte är skottad/sandad. Väldigt praktiskt.

Kommentarer

Populära inlägg