Vilken dröm!

Jag drömde världens verkligaste dröm inatt. Helt plötsligt var jag höggravid med bebis nummer 4 och det var väldigt svårt att förklara för min nya arbetsgivare att jag inte märkt det tidigare och därför inte kunnat berätta det tidigare. Jag hade dessutom svår förlossningsångest. Det var bara skönt att vakna till den riktiga verkligheten igen! Min bebislängtan är som bortblåst (konstigt nog), fast samtidigt känns det lite sorgligt att bebistiden liksom är förbi för evigt.

Mina drömmar har nästan alltid anknytning till verkligheten. I detta fall fick jag nyss veta att en vän än gravid och tydligen formaterade min hjärna om denna information till min märkliga dröm.

Jag har också förstått att jag har något som heter hypnopompa hallucinationer. Det händer mig när jag ganska nyligen somnat och blir väckt eller vaknar själv. Då ser jag saker som inte finns helt enkelt och det är inte i drömmen utan i vaket tillstånd (allt är förstås relativt). Härom natten var det ett par turkosa fingervantar som åkte linbana i taket. En annan gång har jag sett en jättestor gräshoppa (självlysande) på garderoben. Det är oftast helt galna saker som jag med intellektet förstår inte ska vara där, men trots att jag blinkar så finns det liksom kvar en stund. Efter ett tag bleknar det jag ser och jag vaknar "på riktigt".

Jag har googlat tillståndet och hittat följande på Wikipedia:

"Tillståndet antas uppkomma genom ett ofullständigt uppvaknande från REM-sömn, där effekten blir att delar av hjärnan fortfarande befinner sig i REM-sömn när man är vaken, och att man alltså drömmer vaken. Hypnopompa hallucinationer kan förekomma som isolerat fenomen, men kan också vara ett delsymptom i vissa sömnstörningar, i första hand narkolepsi. Sömnparalys förekommer ofta tillsammans med hypnopompa eller hypnagoga hallucinationer, och det sammanhänger med att den bakomliggande uppkomstmekanismen, det vill säga ett ofullständigt uppvaknande från REM-sömn, är gemensam för både sömnparalys och hypnopompa hallucinationer."


Kommentarer

Populära inlägg