Senaste nytt från mamma varg


Jag vet att jag har varit en dålig bloggare på sistone, men det är bara för att jag har varit så otroligt trött. Elina har sovit som en nyfödd och således jag med. Nu är det lite bättre, men det tar sin tid att bli kvitt den värsta sömnbristen.

Det har i alla fall hänt en massa. Vi har hunnit baka pepparkakor två gånger och till och med julpyntat. I lördags var jag borta i hela fyra timmar alldeles själv (ja, men kors i taket och alldeles själv var absolut inte sant för jag var i ett centrum med ca tre miljoner andra människor, men utan egna barn åtminstone) och handlade. Jag handlade ett par jeans (och slängde mamma-jeansen för gott), en klänning, lite grejor till barnen, någon julklapp och några julstjärnor. På minussidan är att nu är pengarna slut. :-( Jag tror (och hoppas verkligen att det är så) att jag inte fått någon föräldrapenning den här månaden eftersom jag var sjuk någon dag mitt i november och då stoppas den väl..? Nu, efter många om och men har vi i alla fall fyllt i alla blanketter och skickat iväg, så nu får vi hoppas att det kommer mer pengar, för annars blir det en tråkig jul. Hur kan det bli så byråkratiskt bara för att man är förkyld? Det är extra byråkratiskt för mig som är anställd på försäkringskassan som måste ha ett pappersärende och inte ett ärende i ÄHS (försäkringskassans datasystem (ÄrendeHanteringsSystem)). Borde det inte vara enklare att vara kund på försäkringskassan om man jobbar där? Det känns typ som om man jobbar på systembolaget och alltid måste visa legitimation där eller nåt.

Idag har Elliot varit hos farmor hela dagen på egen begäran. :-) Jag har alltså varit enbarnsförälder i några timmar och det var supermysigt! Elina är en riktig gull-fia och vi har haft en slappardag. Det hällregnade så vi har mestadels legat inne på golvet. Elina är så rolig, för när hon blir lite trött lägger hon sig helt sonika med kinden på golvet och vilar lite. Elina sov 2,5 timmar på dagen och jag låg bredvid och läste lite och sov lite jag med. Mmmmm...

Elliots senaste är att han har börjat fråga varför. Cirka 100 gånger om dagen (jag tror inte ens det är en överdrift). Det har hållit på i kanske en vecka och jag är redan less. Nya standardfrasen är "Varför det mamma varg?". Man kan ju inte bli arg när han är så där gullig heller. Det är väl bara att svara. Sista frågan för kvällen var varför jag inte vet exakt hur många julsånger det finns. Han har nämligen fått julsångsdille och sjunger gärna, ofta och högt "Räven raskar över isen". :-D

Kommentarer

Populära inlägg