Att tvinga i sina barn mat...

...är något jag är starkt emot. Smaka måste mina barn göra, men det är något annat.

Idag såg jag en mormor (?) som var sur på sina barnbarn och sa att när hon nu, på deras inrådan, köpt en stor och dyr glass till dem fick de faktiskt lov att äta upp glassen! Jag sa inget (det gällde ju liksom glass!), men detta är mina reflektioner:

1) Låt inte små barn välja den största struten. Konsekvenstänket är liksom inte fullt utvecklat i fyraårsåldern.

2) Om barnet ändå får välja den största struten: Låt barnet äta så mycket hen vill! Hen tackar inte nej till glass för att jävlas, utan för att hen är mätt. Hen kan få ont i magen av för mycket glass.

3) Var glad om barnet inte vill äta upp hela glassen! Det är tillåtet att äta upp barns rester. I synnerhet glass!! 

I min familj slåss vi om eventuella rester. :-)


Kommentarer

Populära inlägg