Dalkias argaste kund

Efter att ha varit upprörda ett tag över att vi inte fick tag på någon på Dalkia så skrev jag och Per följande insändare till lokaltidningen Knivstabygden:

"Varför väljer någon fjärrvärme från Dalkia? När vi flyttade in i vårt hus i Alsike för 8 månader sedan var fjärrvärmen redan indragen. På förhand tyckte vi att det lät bra; mijövänligt och driftsäkert även om det var ett dyrt alternativ (103,36 kr/kWh, vilket är nästan det dubbla priset jämfört med konkurrenterna). På 8 månader har vi dock varit utan varmvatten 5 gånger! På Dalkias kundtjänst kan ingen svara på vad det beror på eller vem man ska kontakta för att få reda på vad problemet är. En gång blev vi till och med rekommenderade att ringa en servicetekniker då felet troligtvis fanns hemma hos oss. Mycket underligt, då våra grannar hade samma problem. På Dalkias hemsida finns inga uppgifter om vart man vänder sig med klagomål annat än nämnda kundtjänst. Man kan dock läsa på hemsidan att "Du har en leverantör som värnar om goda kundrelationer" och att det är "Bekymmersfritt" att välja fjärrvärme. Detta kan vi dock inte hålla med om. Vill någon från Dalkia kontakta oss för att meddela vad som orsakar att vi inte har varmvatten med jämna mellanrum och hur man arbetar för att lösa detta problem så har Knivstabygden våra kontaktuppgifter. Tills vidare skulle vi inte rekommendera någon att välja fjärrvärme från Dalkia!"

Detta var för några veckor sedan. Efter att vi skrev insändaren ringde jag återigen kundtjänsten och fick numret till platschefen på Dalkia. Jag försökte ringa ca 5 gånger men kom alltid till telefonsvararen. Jag lämnade ett meddelande, men blev aldrig uppringd.

I torsdags blev jag uppringd av en reporter från Knivstabygden som frågade om han fick göra ett reportage om insändaren istället för att publicera den. Självklart fick han det.

I fredags ringde platschefen på Dalkia upp mig och beklagade djupt att ingen återkommit till mig trots att jag lämnat ett meddelande. Jag fick tusen ursäkter och tusen förklaringar till problemen samt ett direktnummer till honom som jag kan ringa när som helst när vi har problem med varmvattnet.

Ska man verkligen behöva gå vägen via en tidning för att få lite service? Jag ringer ju inte till Dalkia för skojs skull, utan för att jag vill veta att jag har varmvatten även när jag håller på att färgar håret. Ja, ja, det fick i alla fall önskad effekt. Jag återkommer väl i ämnet när artikeln publiceras.

Kommentarer

Populära inlägg