Uppdatering


Oj, nu är det länge sen jag bloggade! Istället har jag varit produktiv i det verkliga livet. Sedan vi flyttade in på vårt nya ställe så har vi visserligen packat upp det mesta, men sedan har vi haft en återhämtningsfas som varit ganska lång. Det är verkligen utmattande att flytta och det blir inte roligare för varje gång (jag vet vad jag pratar om då vi flyttat 8 gånger på 9 år). Hur mycket man än rensar varje flytt drar man på sig jättemycket nya saker på något underligt sätt. Men nu har vi i alla fall kommit ur återhämtningsfasen och börjat ta tag i vårt hem på allvar! Detta är vad vi åstadkommit på kort tid:

* Datorn är flyttad från övervåningen till förrådet under trappen som för övrigt blev ett riktigt mysigt krypin.
* Ny matta, nya gardiner och ny golvlampa är inhandlade och uppsatta i vardagsrummet.
* Gardiner är uppsatta i köket.
* Allt bråte är undanröjt från allrummet uppe (har till viss del hamnat överallt annars, men ska snart fixas bort för gott...) och en ny tv-möbel är inhandlad och nästan ihopskruvad.
* Alla tavlor är sorterade i tre högar: slänghögen, spara i förrådet-högen och sätta upp-högen (ja, vi har ca 3000 tavlor).

Detta var "har gjort-listan". Synd bara att "att göra-listan" är ca 2 mil längre.

Mamma har varit här och hälsat på och det är bara att konstatera att hon har en alldeles särskild hand med barn, särskilt mina. Hon gillar dom och det är i allra högsta grad ömsesidigt. Elliot sa idag vid läggningen att "Jag ska ringa till mormor och då tror jag att hon kommer tillbaka. Det är hå hynd att hon har åkt." (de där s:en är inte så lätta). Och hon är lika populär hos Elina även om Elina inte uttrycker sig riktigt lika bra. Fast Elina har börjat uttrycka sig. Nu för tiden härmar hon mycket och säger "mamma" jätteofta (mest när hon gnäller, varför gör barn så?) och "ta-ta" och sen blir det ganska mycket höga toner fortfarande. :-)

Jag saknar verkligen en affär här i Alsike och tror att den skulle gå med rejäl vinst om den fanns. Min senaste idé är att Tony ska öppna en här och mamma ska försörja honom och sig själv på Akademiska sjukhuset under den första lite ekonomiskt tuffa perioden. Jag och Per ska självklart hjälpa till allt vi bara kan om ni bara kommer! Snälla...? Jättesnälla...? Våga vägra Öjebyn!

Vi råkade för övrigt snubbla på en chokladfestival idag. Det var precis lika gott som det låter! Idag har jag doppat en marshmallow i en chokladfontän. Avundsjuk någon...? Elliot gick runt och provade choklad med hög kakaohalt som han aldrig gjort något annat. Sötast på stället med världens chokladmustach runt munnen. :-)

Jag såg förresten en snutt av Babben Larsson-programmet som börjat gå på 1:an. Enligt Magnus Uggla måste man blogga minst 6 gånger om dagen för att hålla bloggen intressant och vid liv. Jag har inte ens tänkt försöka ha den ambitionen kan jag säga. Man förstår att det inte är påkommet av någon småbarnsförälder i flyttagen.

Kommentarer

Populära inlägg