Grisen är fortfarande full

Idag är jag arg. Jag vet inte riktigt varför, men man kan ju alltid hitta saker att vara arg på. Till exempel tycker jag att det är skit att bilen inte gick igenom besiktningen (felriktade stråkastare och då det är xenonljus, vilket man ju måste ha enligt Per fast jag inte ser någon skillnad, blir det en dyr historia enligt verkstan). Jag längtar efter Volvon-som-det-aldrig-nästan-var-fel-på-och-som-nästan-var-avbetald-till-skillnad-från-Toyotan. Jag är också arg på att Per inte får tummen ur och fyller på spolarvätska (är hemmet mitt ansvar kan väl bilen vara hans när vi båda använder vardera stället till 90% jämfört med den andra?). Sen är jag arg på att jag själv måste få tummen ur och städa huset inför kalas 2. Och så är jag arg på farmorn som varnar för alla sjukdomar i hela världen som man kan tänkas få. "Tänk om något barn är lite förkylt som kommer på kalas nu när ni ska åka till Piteå." Ja, tänk. Ska man ha förkylningsvarnare installerad kanske? Ska vi ställa in kalaset? Stoppa tillbaka Elliot i magen och pluppa ut honom i juni istället? Andra bra förslag?

Å, det är verkligen ingen idé att vara arg. Har man inte ens någon bra anledning så verkar det ju nästan som slöseri med tid till och med. Hur kan jag då inte kontrollera ilskan? Gå i terapi? Bli (ännu) vuxnare? Hur? När?

Tur man har gosiga barn, för då måste man ju åtminstone låtsas vara glad och till slut smittar dom av sig och så inflikar sig några stunder av lycka ändå. Elina har diarée och ont i sin röda, röda rumpa men hon lyckas vara glad ändå. Man kanske bara har ett visst mått av gladhet per familj och den är väldigt ojämnt fördelad i vår? Elina är jätterolig just nu! Hon pratar och pratar (titta, det där?, mamma, pappa, hej, ei = elliot, ta = tack) och övar sig konstant på att stå och klättra och vinka. Tänk om man hade samma energi och uthållighet som ett barn. Helt målinriktad övar hon sig på samma saker typ 1000 gånger om dagen och tycker det är roligt!

Idag tömde vi spargrisarna och åkte till banken. Den var tyvärr stängd, så jag fick gå med en jättetung handväska till Ica Kniven. Jag och Elliot köpte godis till fiskdammen som vi ska anordna på lördag. I övrigt har jag ingen plan. Jag har lust att lägga ner samtliga planer och överlåta åt någon annan att planera. Mitt nya motto ska bli: Bättre att blogga än att städa.

Kommentarer

Populära inlägg